Tijdens de peuter- en kleuterlessen wordt op speelse wijze een basis gelegd voor de klassieke en moderne danslessen zoals die op latere leeftijd gevolgd kunnen worden.

Spelenderwijs leren de kinderen o.a. de ruimte op verschillende manieren te gebruiken, het evenwicht te ontwikkelen en de spieren te versterken. Door het verhalende dansspel komen veel kinderen over hun eventuele verlegenheid heen en wordt het dansplezier versterkt.

In combinatie met improvisatie oefeningen en het aanleren van bewegingsliedjes wordt gewerkt aan de eerste echte balletpassen.

De peuter- en kleutergroepen bij De Haarlemse Balletschool zijn ingedeeld in leeftijdsgroepen: Van 2,5 jaar tot 4 jaar, van 4 jaar tot 5 jaar en van 5 jaar tot 6 jaar. De groepen bestaan uit maximaal 14 leerlingen.

Na de kleuterperiode kan gekozen worden voor een specifieke dansstijl (klassiek ballet of moderne dans) of een combinatie van stijlen.

Lesgeld, condities en kleding