DanceAmbition

DANCEAMBITION

Is dans je lust en je leven? Het liefst zeven dagen per week? Wil je danser(es) worden? Of dansdocent? Of wil je gewoon het maximale uit jezelf halen?

Voor deze leerlingen biedt de Haarlemse Balletschool het DanceAmbition programma aan. DanceAmbition is een intensief lesprogramma voor de ambitieuze leerling die zich zo goed mogelijk in dans wil ontwikkelen, professioneel danser(es) of dansdocent wil worden.

Mocht je een professionele (klassieke) danscarrière overwegen dan is het belangrijk te weten dat je zo vroeg mogelijk moet starten. Rond je 9e moet je auditie doen bij één van de HBO Dansacademies, waarna je bij toelating de vooropleiding vanaf groep 7 (soms zelfs 6) van de basisschool al via de academie volgt. Ook de middelbare school (minimaal HAVO) volg je via de dansacademie. Voor meer informatie over de dansacademies zie de links naar de websites onderaan deze pagina.

Het is ook nog mogelijk om vanaf de middelbare schoolleeftijd voor een vooropleiding bij een van de dansvakopleidingen in aanmerking te komen. Deze vooropleiding begeleidt de weg naar de auditie voor dansdocent of uitvoerend danser jazz, show/musical of moderne dans. Deze vooropleiding wordt aan de betreffende dansopleiding gegeven en wordt tijdens je normale middelbare schoolopleiding gevolgd. Het is wel belangrijk dat je – naast je reguliere lessen aan de eigen balletschool – de officiële vooropleiding via de dansacademie volgt. De aan dansacademies gelieerde opleidingen worden alléén daar gegeven.

Zelfs na de middelbare school is de opleiding tot dansdocent een mogelijkheid bij een van de HBO academies. Ook hierbij is een officiële vooropleiding bij een academie, in combinatie met de lessen bij je eigen balletschool, vrijwel noodzakelijk.

Uiteraard zijn er ook MBO-opleidingen op het gebied van dans.

Voor alle trajecten geldt dat de aspirant leerling aan specifieke eisen moet voldoen op fysiek en mentaal gebied. Die eisen zijn hoog. Er worden uitgebreide audities gehouden aangaande je fysieke geschiktheid en het danstechnisch niveau in verschillende stijlen. Het aanbod van nieuwe leerlingen overtreft in ruime mate het aantal beschikbare plaatsen. Een in alle opzichten talentvolle kandidaat is een zeldzaamheid.

HET  DANCEAMBITION PROGRAMMA

Met het DanceAmbition programma beogen wij leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden en te begeleiden tijdens een van deze trajecten, maar ook de leerling die geen beroepsmatige wens heeft, maar zichzelf optimaal wil ontwikkelen kan zich voor deze uitdagende lessen aanmelden.

Informatie over ons DanceAmbition programma  wordt binnenkort bijgewerkt/herschreven. Bekijk vast het rooster en inschrijfformulier voor meer informatie of neem contact op met info@dehaarlemseballetschool.nl